ANIOŁ -(gr. angelos
-zwiastun) oznacza ponadludzką stworzoną istotę, "czystego ducha".
Pismo Św. zakłada, jako rzecz znaną, istnienie istot, które stosownie do ich
zadań, wyglądu czy stosunku do Boga nazywa się Aniołami- zwiastunami,
"mężami", "wojskiem Jahwe", "wojskiem
niebieskim". W czasach po niewoli babilońskiej uważano je prawie za
"synów Bożych", "istoty Boże", "księstwa",
"moce", "duchy", które albo pozbawione są ciała, albo mają
ciała tylko pozorne. Zjawiają się jako pomocni lub karzący wysłannicy Boga; są
przydzielani poszczególnym ludziom lub też poszczególnym narodom i noszą w
wielu przypadkach swoje własne imiona. W religiach Bliskiego Wschodu istota
duchowa zajmująca w hierarchii bytów miejsce pomiędzy Bogiem a człowiekiem;
występuje zwł. w judaiźmie, islamie i chrześcijaństwie. W Biblii-wysłannik Boga
do człowieka.
W
angelologii chrześc. hierarchię chórów anielskich stanowią: Serafini,
Cherubini, Trony, Anielskie Zwierzchności, Archaniołowie (Michał, Gabriel,
Rafał) i Aniołowie. W tradycji żydowskiej Anioły to olbrzymi wojownicy
uzbrojeni w miecze i tarcze, stworzeni z ognia, jadący na koniach z ognia. Z
ich oczu biją błyskawice.
Najwyższe
miejsce w hierarchii zajmują:
SERAFINY-(hebr.
seraphim -dosł. płomienni, ogniści) istoty sześcioskrzydłe (Wg Izajasza: Iz 6,
2-3 mają po trzy pary skrzydeł-dwoma zakrywają twarz, dwoma okrywają swe nogi,
za pomocą dwóch latają), które, według chrześcijańskich komentatorów Biblii,
były ognistymi Aniołami z najwyższego na tej drabinie chóru anielskiego, zwanymi
także Aniołami miłości. Otaczają Tron Chwały nieprzerwanie śpiewając Trisagion
(Święty, Święty, Święty).Odznaczają się stałym i wiecznym pociągiem do rzeczy
boskich. Według słowiańskiej księgi Henocha mają po cztery oblicza. Są Aniołami
miłości, światłości i ognia. Tuż za nimi plasują się
CHERUBINY-(hebr.
kerub, l. mn.-kerubim)lub Cheruby- wg Pseudo Dionizego nazwa Chrubinów oznacza
dar poznania i uwielbiania Boga. Symbolizują dobroć i potęgę Boga. W S.T. (Rdz.
3, 24) strzegą one z ognistymi mieczami drogi do Drzewa Życia i Edenu.W Księdze
Ezechiela (1, 4-35; 10, 1-22) mają po cztery twarze i cztery skrzydła. Anioły
pozbawione formy. Duchy ognia, światła i wody. Są strażnikami stałych gwiazd,
niebiańskimi kronikarzami, dawcami wiedzy. Główni rządzący to Ofaniel, Rikbiel,
Zofiel i (przed swym upadkiem) Szatan. Otaczają Trony; duchy opiekuńcze, istoty
biblijne przedstawiane zazwyczaj z wielkimi skrzydłami, ludzką głową i
zwierzęcym ciałem (w sztuce przedstawiane są także Cher. uosabiane z
pucołowatym dzieckiem ze skrzydełkami), oraz
TRONY
będące Rydwanem Boga. Przynoszą sprawiedliwość Boga. Czasami znane są Kołami, a
w żydowskie kabale to Rydwany lub Merkawa. Okultystyczna księga Zohar umieszcza
Koła ponad Serafinami, ale inne źródła traktują je jako Cherubiny. Rządzącym
księciem jest Orifiel lub Zabkiel, lub Zafiel Niżej znajdują się PANOWANIA (
ZWIERZCHNOŚCI- kyriotetes) regulują obowiązki. Przez nie manifestuje się
Majestat Boga. Dzierżą globus lub berło jako oznakę autorytetu, w nauce
hebrajskiej ich wódz nazywa się Haszmal lub Zadkiel.
CNOTY
(exousiai) czynią cuda na ziemi. Obdarzają wdziękiem i męstwem.
POTĘGI
lub WŁADZE(Potestates, Potentates) powstrzymują wysiłki Demonów, które chcą
zniszczyć świat, albo też stoją na ich czele. Wedle św. Pawła same są złem.
Ertos, Sammael, Kamael (zależnie od źródła) jest wodzem Władz. Dalej są
KSIĘSTWA. Potem dopiero
ARCHANIOŁOWIE-(gr.
archangelos) Aniołowie wyższego stopnia. I na końcu
ANIOŁOWIE,
którzy opiekują się narodami, miastami, ludźmi i przedmiotami.
Poniżej
przedstawiam krótką charakterystykę wybranych Aniołów (niestety, tylko tyle
wiadomości udało mi się o nich zdobyć):
ABDIEL-
sługa boży, najwcześniej występuje: w Księdze Razjela- dziele kabalistycznym z
okresu Średniowiecza; w Raju Utraconym (V, 973, 1085; VI, 469-472) jest
Serafinem, pokonuje Ariela, Arioka i Ramiela; także u Anatola France'a w
powieści Bunt Aniołów; w Biblii jest imieniem człowieka (1 Krn 5,15).
GABRIEL- z hebrajskiego "mąż, wojownik
boży", anioł według S.T.; w "Księdze Henocha" (apokryf)
zaliczany wraz z Michałem, Rafaelem i Urielem do Archaniołów. Anioł
zwiastowania. Zwiastował Zachariaszowi narodziny syna, Jana Chrzciciela, a
Marii- narodziny Jezusa (N.T.); czczony również w islamie (pod imieniem Gibril
lub Dżibril), gdyż miał objawić Mahometowi wolę Allaha- podyktował mu Koran.
Księżyc.
MICHAŁ-święty,
wg Biblii i żydowskich apokryfów oraz tradycji chrześcijańskiej Archanioł,
przywódca dobrych duchów walczących z duchami złymi przed stworzeniem świata;
symbol zwycięstwa dobra nad złem. Jeden z patronów zwycięstwa. Wyobrażenia
Michała występują często w mozaikach bizantyjskich, sztuce średniowiecznej i
nowożytnej (szczególnie w scenach Sądu ostatecznego).Uznany za najważniejszego
ze wszystkich 7 planetarnych Aniołów. Książę światła, wojownik, waży dusze
ludzkie. Słońce.
RAFAEL-Rafał,
święty, Archanioł, wymieniany w S.T.("Księga Tobiasza") jako
towarzysz Tobiasza i uzdrowiciel jego ociemniałego ojca; patron podróżnych i
chorych. Jego kult rozwinął się szczególnie podczas pontyfikatu Benedykta XV
(1914-1922).Uzdrowiciel.
URIEL-Anioł
skruchy. VERCHIEL-lub Ol, lub Voel.